Metropolitni Museum – NY

Dnes jsem navstivil Metropolitni Museum v New Yorku. Museum je to obrovske, nejenom nejenom co se tyce umeleckych sbirek, ale i na rozlohu. Metropolitni jsem navstivil jiz mnohokrat, moje navstevy maji jiz zabehnuty system, nejdrive si projdu vystavy a potom navstivim nejakou (malou) cast trvalych sbirek. No a tohoto systemu jsem se drzel i pro tentokrat.  V techto dnech zde probiha hned nekolik zajimavych vystav  a navic otevirali renovovanou sekci islamskeho umeni.

Zacal jsem vystavou “Stieglitz a jeho umelci: Matisse to O’Keeffe”, vystavena byla umelecka dila umelcu, keri zasahli do Stieglitzova zivota a kteri vystavoval v reade jeho galerii. Steglitz, byl nejenom vynikajici fotograf, ale take se velice zaslouzil o popularizaci moderniho umeni v Americe. Na vystave byl sice zakaz fotografovani, nicmene vetsina obrazu a fotografii byla velice znama, takze mi to ani moc nevadilo. Bylo tam sice pouze nekolik Stieglitzovych fotografii, ale hned nekolik vynikajicich obrazu O’Keeffe. Je velice zajimave sledovat  jak jejich vzdtah ovlivnil jejich praci.

Hned v sousednich salech jsem navstivlil vystavou, ktera v podstate doplnovala predchozi, “Fotograficke poklady se sbirek Alfreda Stieglitze”. Tohle byla podstatne mensi vystava, vybranych fotografii Stieglitzovych pratel z galerie “291”.

Dalsi zajimavou vystavou, kam jsem se v podstate zatoulal, byla vystavea “Malirsti mistri z Indie, 1100 – 1900. Malirska dila, z velke casti miniatury, mi moc nerikala, neb zde je velice dulezita narativni stranka veci a ja jsem na vystavu doslova narazil, bez jekekoli pripravy. Zato pro znale lidi, vystava byla zajiste velice zajimava, soude podle toho jak tam indove pobihali s lupama a vysvetlovli si navzajem jak se umelci podarilo popsat pribeh.

Leave a Reply

