Washington, DC – Thanksgiving Day

Dnes mame “Thanksgiving Day” (Den dikuvzdani), tento svatek je vzdycky ve ctvrtek, zamestnavatel obvykle prida jeste patek, takze vznikne ctyrdenni volno. Vetsina americanu se na Thanksgiving Day schazi v kruhu rodinnem a protoze kruh rodinny je, v Americe, casto vlice rozsahly, hlavne geogrficky, tak na silnicich vznikaji ohromne, povestne zacpy a vsude je spousta policajtu, kteri se snazi tu reku aut alespon nejak usmernit.
Thanksgiving Day je take oslavovan jako oficielni zacatek vanocni sezony (nakupovaciho sileni), jsou obrovske slevy v obchodech a nekteri lide vyrazi jiz ve 4 hodiny rano stat frontu pred nejakym obchodem, kde inzeruji slevu na produkt bez ktereho se proste nemohou obejit. Ja obvykle vyuzivam volna a vyrazim na vylet, pro tentokrat jsem si vybral Washington, DC. Vylet, samozrejme koncipuji jako trening na RTW (Cestu kolem sveta). To uz se projevilo tim, ze jsem vyrazil s baglem a oblecenim pripravenym pro RTW. Hlavne ale tim, ze pisu tento blog, a upravuji fotky ten samy den, alespon se pokusim.

Cesta probehla v relativni pohode, a v priskokach, kdy musis neustale sledovat toho blbce pred sebou, blbce za sebou, blbce vedle tebe a navic jeste musis stale koukat po policajtech. Obcas v pozornosti polevim a pak dostanu, pekne drahou fotografii meho auta (uz jich mam nekolik). Presto jsem si uvedomil velkou, nahlou a prijemnou zmenu v okolni prirode. Jak jsem prejel reku Delaver, tak najednou byla trava zelena a na stromech listi, hned je to radostnejsi pohled nez na to sedive, podzimni New Jersey.

Tak jsem svuj, hned prvni vstup do blogu nezvladnul, tedy casove, budu muset pracovat na procesu (workflow) jak psat blog a upravovat fotky efektivnejsim zpusobem. Zato jsem zjistil, ze tady maji Starbucks, pristupny z hotelu (Holiday Inn u Mall), coz povazuji za ohromne plus.  Takze osvezen, mohu pokracovat v psani. Zda se mi naprosto nepochopitelne jak mohli lide ve “staroveku” cestovat bez pocitace. Jeste asi pred mesicem jsem vahal zda budu pocitac potrebovat na cestu, dnes jiz vim: “budu”.

Prvni, na co jsem zaostril, hned po prijezdu, bylo Hirshhorn, galerie moderniho umeni. Chtel jsem se podivat jake tam maji vystavy.   Vystav bylo hned nekolik a velice zajimave.

Zacal jsem s vystavou “Collor Forms”, kde se soucasni umelci vyporadavaji s pouzitim barev v umeni ponekud netradicnim zpusobem. Pani hlidacka byla tak znechucena faktem, ze je Thanksgiving Day a ona pracuje, ze me tam nechala v klidu fotit, cehoz jsem samozrejme vyuzil.     Dalsi vystavou, kerou jsem v Hirshorn navstivil byla vystava Andi Warhola “Shedows”. Skutecne impozantni vystava, monumentalni dilo 102 velikych abstraktnich platen. Obrazy byly tisteny v Andihoo “tovarne” lec predpoklada se, ze za vyrazneho prispeni umelce     Nira Pereg “Black Box” Vystava “Directions: Empire” je promitani filmu Empire, ktery natocil Andy Warhol. Celou noc filmoval osvetlenou spicku Empire State Building, vytvoril tak prvni “still” nepohyblivy film. Filmoval to na 24 snimku za vterinu a nechal to promitat rychlosti 16 snimku za vterinu, aby to bylo jeste delsi a unavnejsi. Co me ale prislo jeste zajimavejsi, ze se nasli lide “umelci”, kteri toto dilo kopirovali na video a potom vystavili jako samostane umelecke dilo. Tak ja jsem tedy videl original, v promitaci mistnosti jsem byl sam a vydrzel jsem se na to cernobilou spicku divat aspon asi pet minut a stacilo mi to. Napadlo me vsak, ze jsem mohl prehodnotit toto dilo a vytvorit fotografii, jenomze minutova exposice z ruky by byla asi mirne rozmazana a jit nenepadne do galerie, kde je zakazano fotografovani se stativem se i mne zdalo prilis.

This entry was posted in RTW, USA.

Leave a Reply

