Spanelsko_06 Toledo

Dneska jsem stravil cely den v Toledu. Nejdrive jsem navstivil katedralu “Catedral de Toledo”.  V pruvodci jsem se docetl, ze je to jedna z nejkrasnejsich katedral na svete. Nicmene skutecnost vysoko predcila me ocekavani. Mozna jsme si padli do oka, ale mel jsem skutecne povznasejici pocit, je to krasne, ze lide dokazou neco takoveho vytvorit. Uz za vizigotskych dob zde stavala basilika a sidlo arcibiskupa. Behem muslimske nadvlady byla na tomto miste Toledska hlavni mesita. Kdyz, behem rekonkvisty bylo Toledo dobyto zaclo se se stavbou katedraly. Alfonz VI sice slibil muslimum, ze mesitu zachova, ale jak si upevnil pozici, mesita byla zbourana a na jejim miste postavena tato velkolepa stavba. Uz davno na me nic neudelalo takovy obrovsky dojem.

Dalsi zastavkou byl kostel Iglesia de Santo Tome, ktery ukryva nadherny El Grekuv obraz  “Pohreb hrabete z Orgazu”. Obraz je sice chronicky znamy, ale videt ho na miste pro ktere jej El Greko namaloval je skutecny zazitek.

Alcazar se predelava ve velkem stylu, lec kazdy si brzo uvedomi, ze je to usito horkou jehlou, uslysel jsem tam stejne zaklinadlo jako pred tim v Madridu: “Stat nema penize a v soucasne dobe nikdo nevi, kdy se to dodela.

Dalsi pamatkou, kterou mi bylo doprano v tomto krasnem meste videt bylo museum “Museo de Santa Cruz”. Uz jenom impozantni architektura, kombinace spanelske gotiky, maurskych vlivu a renesance je krasne skloubena v jednolity celek. Navic je tam nekolik krasnych obrazu a mezi nimi nekolik od El Greka. Doposun jsem nevidel tolik obrazu El Greka, on mel uplne moderni pristup k barve a vystavbe obrazu, to ostatne take patri k mym nejvetsim zaitkum z teto cesty (prozatim).

Vecer jsem se vratil do mesta a vychutnaval klidny podvecer bez turistickych vyprav a hluku. Dal jsem si sklenku vina, sednul si na male namesticko za katedralou a premyslel o zivote, lidstvu, vesmiru a o sobe. Je to zvlastni, jsem teprve tyden na vylete a jiz zacinam filosofovat.

 

Leave a Reply

