Spanelsko_09 Cordoba

Dneska jsem navstivil Alcazar – Hrad krestanskych kralu, vznikl jako pevnost Akfonsa X ve 13. stoleti, potom zde vsak “pracovala” po 300 let inkvizice. Chloubou jso zde zahrady ozdobene vodotrysky. Nemel jsem vsak tu pravou naladu na prochazeni neb cele dopoledne prselo a ja mel strach o fotak.

Take jsem navstivil “zidovske” mesto a mistni synagogu jedinou ze tri ktere, v celem Spanelsku prezily, mimochodem ve velice zdevastovanem stavu. Zidovske mesto je velice piktoreskni s uzonkyma klikatyma ulickama, plne kramku, hospudek a turistu. Zidovske mesto se jenom tak jmenuje, nebot katolicke cirkvi ve Spanelsku vyhovovala lepe pracujici inkvizice nezli pracoviti zide.  Tak se stalo, ze hned po dokonceni rekonquisty, v dobe kdy se Kolumbus vydaval na cestu do Indie udelala cirkev s zidy kratky proces. Zide dostali na vyber budto konvertovat nebo opustit Spanelsko. Vetsina zanechala majetek a odesla, zustalo a ke katolicizmu konvertovalo asi 100 000 zidu, ted uz tedy krestanu, kteri vsak byli jeste po staleti a po mnoho generaci proverovani inkvizici, zda nekonvertovali jenom na oko.

Ted bych jeste chtel pridat zamysleni nad muslimy, kteri ted maji, diky fanatickemu pristupu k vire, ponekud posramocenou povest. Predevsim, byli v historii mnohem tolerantnejsi k jinym viram, zvlaste pak k zidum a krestanum. Rozhodl jsem se, ze toto moje filosoficke pojednani napisu nekde venku pri pohledu mesto.

I stalo se, sedl jsem si pred kavarnicku, dalsi sklenku cerveneho, nejake drobne tapas, sviti slunicko a ja se raduji ze zivota. Uvedomunji si, jake vyjimecne pocty se mi dostalo, ze jsem, ze jsem se narodil a ze mi bylo doprano prozit krasny a spokojeny zivot.

 

Leave a Reply

