Spanelsko_13 Sevilla

Dneska jsem navstivil dve anticka mesta (vykopavky), obe navstevy byly velice prijemne a poucne. Cestu jsem absolvoval autobusem, ktery klickoval periferii mesta a potreboval skoro hodinu na cestu, ktera podle mapy predstavovala asi 8 km vzdusnou carou. Cesta vsak byla docela prijemna neb jsem videl mnoho mist v Seville, kam bych se zcela jiste nepodival. Navic autobus byl plny deti skolou povinnych, ktere neustale stebetaly mezi seboua a soucasne do vsudypritomnych telefonu.

Trajanuv heroicky pomnik

Trajanuv heroicky pomnik

ItalicaNejdrive jsem navstivil mestecko Santiponce, kde se nachazi archeologicka lokalita Italika. Rimske mesto Italika zalozil Publius Cornelius Scipio v roce 206 pr.n.l. pro zranene vojaky, kteri prave vybojovali viteznou bitvu proti kartginske armade. Ve meste se narodili dva vyznacni (dobri) cisari Trajanus (53-117 AD) a jeho nastupce Hadrijanus (76-138 AD). Mestu se dostalo velikeho rozkvetu. neb se po dobu Trajanovy vlady dokonce stalo sidelnim mestem. Brzo po Hadrianove smrti mesto ustoupilo do pozadi a v  nasledujicich letech bylo postupne opusteno.

Italica Italica ItalicaVe meste se zachovalo nekolik prepychovych vil, lazne a amfiteatr. Ve zbytcich techto vil se zachovaly nadherne mozaiky. Vetsina staveb byla v Italica Italicapodstate pouzita jako lom pro stavebni material budoucich generaci. Kdyz jsem se tak prochazel mestem a prohlizel si ony krasne a velice pohodlne vily,tak jsem si uvedomil, jak mnoho se od rimanu (reku) naucily nasledujici generace a kultury. Zase se musim vratit k dedovi, kery Italica Italicami s laskou vypravoval o recich a rimanech a zduraznoval jejicj dulezitost na rozvoj nasi (zapadni) civilizace. Nedavno jsem si s obdivem prohlizel muslimskou architekturu a podivoval Italica Italicajsem se jak pohodlne si dokazali muslimove bydlet a zit v porovnani s nasi gotickou nobilitou. Ted, kdyz se tak koukam na zbytky rimskeho mesta tak je okamzite zrejme, kde se to naucili.
Jeste bych se mel zminit o amfiteatru, ktery se zachoval ve velice dobrem stavu, byl totiz postaven, z velke casti z betonu. Kdyz jsem se Italica Italicatak prochazel galeriemi pod hledistem, kde se pripravovali akteri teto podivane na sve posledni vystoupeni, tak jsem si uvedomil jak dulezite bylo, a bohuzel v mnoha castech sveta neustale je, dulezite se spravne narodit.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Italica Italica Italica Italica

 

 

Sevilla, Sevilla, Sevilla,Odpoledne jsem jeste, shodou okolnosti navstivil jine vykopavky, take z rimske doby, Antiquarium de Sevilla. Kdyz v Sevile pod namestim kopali zaklady pro onu moderni kostrukci, kterou jsem popisoval v nekterem z predeslych vstupu, narazili na zbytky rimskeho mesta. Vykopavky jsou prezentovany opravdu krasnym a modernim zpusobem. Aktivni naucne tabule, v nekolika jazycich, umoznuji udelat si peknou predstavu o zivote ve meste v rimske dobe. Dojem je jeste umocnen filmem a zajimavym usporadanim cele vystavy.

Leave a Reply

