Spanelsko_48 Valencia

Dneska jsem na prochazce mestem zase navstivil nekolik museji, docela zajimave, zvlaste pak museum moderniho umenni – IVAM Instituoto Valenciano de Arte Moderno. V museu prave probihalo nekolik vystav Predne Bernar Venet ten v poslednich letech dela krasna, obrovska rezata zebra, jiz jsem jich nekolik po svete videl. Dalsi vystava byla venovana Julio Gonzalez, narozeny ve Spanelsku, byl slavny hlavne v mezivalecnem obdobi a nekolik jeho del jsem dokonce videl v New Yorku.
Pozvolna si zacinam uvedomovat, ze mam problem, uz slysim nekolik svych kamaradu, kteri se smeji a rikaji no konecne mu to doslo, my uz se mu to snazime naznacit, nejaku vhodnou formou po leta. Tak takhle to nemyslim. Kdyz vstoupim do nejake umelecke ¬†galerie, ktera me zaujme, tak ten muj technicky mozek najednou prepne a ja zacnu obdivovat co nekteri lide dokazou vytvorit a jsem velice hrdy, ze jsem casti tohodle lidstva, ktere dokaze vyprodukovat takovato dila a to ted a tady a bez pomoci jakehokoli bozstva. Podobne pocity mivam, kdyz jsem v knihovne a koukam se co za krasne veci dokazali lide napsat, zatimco ja nejenom, ze nejsem schopen nic podobneho vytvorit, ale ja nejsem scopen ani ty krasne knihy precist. Ja vubec nechapu, ze vsichni lide toto me “svate” nadseni nesdili a tak se timto omlouvam vsem svym kamaradum, kmardkam, detem a dokonce i vnoucatim, ktera to teprve ceka, ze jsem je tahal a budu tahat tu slavnou mili mezi MOMA a Guggenheim. Domnivam se totiz, ze bychom se meli starat predevsim o ten nas krasny svet vezdejsi. “Milujme se a pravdy kazdemu prejme”, pripoustim, ze to neni uplne moje originalni myslenka, ale ze uz jsem to videl nekde vytesane. Tak jsem se do toho pekne zamotal, ale v podstate jsem jenom chtel rict jak je to krasne co clovek dokaze vytvorit pokud svuj um a snazeni zamiri tim spravnym smerem.
Take jsem navstivil katedralu ve Valencii, zacalo prset lide se shovavali po kavarnach a Zeman zamiril do katedraly. Pani u pokladny me presvedcovala at si zakoupim listek, ze neprohloupim, neb zde je v katedrale umisten holly grail, onen slavny kalich, z nehoz pripijel Kristus a apostolove na posledni veceri. Kdyz jsem si jenom predstavil, jak otizne bylo, v dokumentarnim filmu, pro Indiana Jonese, tento kalich ziskat a navic kdyz pani v informacich dodala, ze kalich plni vsechna prani, uz jsem nevahal a investoval peniz do vstupu. Mimochodem katedrala byla opravdu velice pekna, takovy prurez dejinami architectury od gotiky do baroka. Tohle jsem napsal jako, ze to zlehcuji ale neni to pravda, katedrala se mi opravdu libila, vcetne, slohove ciste, goticke kaple, kde byl umisten kalich. Puvodne jsem si chtel prat BMW M4, ale pak jsem se rozhodl, ze nesmim byt prilis geedy, abych nedopadl jako rybar se zlatou rybkou. Pral jsem si tedy, at prestane prset, a tomu nebudete verit, kdyz js vysel ven, venku svitilo slunicko. No kdyby mi to nekdo vypravoval, tak mu snad ani nebudu verit, jenom kdyz jsem potom, ucabkany odchazel do hotelu, rikal jsem si, ze jsem mozna mel toho bavoraka preci jenom zkusit.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Leave a Reply

