Italy_09 Pissa

Pissa 2014 094Vcera jsem se konecne ubytoval a nemel jsem naladu vydavat se do mesta. Cekalo na mne dnes a stalo to za to. Prochazel jsem nic nerikajicim predmestim, nasleduje instrukci : “Jdi porad rovne az narazis do velike zdi, najdi branu a jsi ve meste!”. Kdyz jsem ale prosel branou ocitl jsem se najednou  v jinem svete, proti me stale Sikma vez, v cele sve krase. Nekdy tak clovek jde navstivit misto, ktere zna z fotografii, tesi se na to a potom obvykle zjisti,, ze jeho predstavy byly prehnane a je zklaman, tady nastal opacny pripad, ocekaval jsem, ze to bude krasne, lec skutecnost jeste predcila me ocekavani. Misto na kterem jsem se ocitl je Campo dei Miracoli (namesti zazraku), kteremu vevodi katedrala se zvonici (Sikma vez) a baptiserium. Cele toto duchovni centrum Pissy bylo postaveno na zelene louce, ktera je tam doposud a ty belostne stavby se na ni velice dobre vyjimaji, podlozi je ale pisek a tak se stalo, ze sikma vez se zacala naklanet jiz behem stavby. Pro mne bylo ale zazitkem, ze jsem sel po schodech, po kterych, zcela urcite stoupal take Galileo, kdyz se chystal dokazat experimentalne, “gravitacni teorii”. Na Galilea jsem vzpomel jeste v katedrale, kde prezentuji “Galileuv” lustr (ktery zcela jiste neni original), podle ktereho Galileo vytvoril teorii kyvadla. No a potom byl malem upalen protoze drze tvrdil, ze zeme se otaci presto, ze neomylny papez zastaval opacny nazor. Teprve v sedesatych letech 20, stoleti cirkev pripustila, ze by mohl mit Galileo pravdu, ze by se papez mohl mylit to samozrejme nepripustila, ale od 20. stoleti se jiz do fyziky nemycha.

Leave a Reply

