Turkey_05 Istanbul

Istanbul 2014 580<- Tato vstupni brana mi pripominala Disnyland.
Sedim v parku, prede mnoou se vypina Modra mesita, je krasny slunecny den, jen tezko by se nechalo neco vylepsit. Rano jsem navstivil Topkapy palace, videl jsem tam spoustu krasnych a mnoho zajimavych veci, ale palac na mne nezapusobil tak silne Istanbul 2014 457<Pred tim cervenym harem stoji kouzelna Mojzisova hul
jako napriklad Alhambra. Veci ktere ukazovali v Topkapy palaci (muzeu) byli velice prezdobene, byla to predvsim ukazka velikeho bohatstvi a nedostatku vkusu. Pokud se nadechujete, ze mi vycinite na tema “vkus neni universzani a ty nemas zadne pravo odsuzovat ….” atd. vsichni zname podobne proslovy, ktere jsem daval k lepsimu pri podobnych prilezitostech, tak mi to klidne napiste a nekdy, pri sklence vina si o tom muzeme popovidat. Napriklad jiz vstupni brana mi silne pripomunala Disnyland, toto tvrzeni nedokazu nijak obhajit, mel jsem prote jenom takovy pocit. Zato v klenotnici meli nekolik zajimavosti, ktere se opravdu nikde jinde neuvidi:

  • Krabici plnou velikych smaragdu
  • Kalich z ktereho pil Mohamed, nic moc, ve Spanelsku jsem videl kalich ze ktereho pil Jezis.
  • Mojzisovu hul, jejiz snimek jsem musel ziskat i prez prisny zakaz fotografovani. Pruvodce jsem se ptal, zda se obcas jeste promenuje v hada, ale predstiral, ze mi nerozumi.
  • Mec krale Davida
  • Josefuv turban
  • Kousek latky z obleku proroka Mohameda, ten jsem sice nevidel, neb byl zabudovan ve zlate krabici.
  • Malem bych zapomel, diamantovou broz v jejimz stredu byl 86 karatovy diamant. Diamand nasel nejaky bezdomovec, v minulem stoleti, nekde na skladce a prodal ho jak pekny kousek skla obchodnikovi …
  • jeste me tam zaujaly sachove figurky vyrobebene z kristalu a ozdobene smaragdy na jedne strane a rubiny na druhe.

Jeste bych mel napsat neco o haremu, coz byla jedna z velice zajimavych casti prohlidky, ale to je na delsi povidani.

Ted jsem se presunul do hospudky na Hipodromu, popijim sklenku bileho viana a pokracujii v rozjimani o Topkapy a o zivote vubec. Mimochodem, alkohol se tady prodava bezne, v kazde slusnejsi restauraci. Protoze vino je skoro stejne drahe jako pivo a navic docela dobre … turecke pivo jsem okusil pouze v letadle.

Tureckou kavu aby jeden pohledal, to ostane take muze byt tim, ze jsem zatim moc nehledal,ocekaval jsem neco podobneho jako v Recku, to jest kavarnicka na kazdem rohu, tato predstave se zatim nevyplnila. V hotelu, napriklad, podavaji ke snidani kavu, ktere rikaji americka, je prekapavana a docela hnusna. Vcera jsem si vyhlidnul obchudek s baklavou vedle Starbaku, kdyz jsem si obednal nekolik kousku baklavy optal jsem se zda nemaji kavu. prodavac me posadil k jedinemu stolku v obchudku, odbehl a za chvili se vratil s vybornou tureckou (reckou) kavou, jak maminka rikavala: ”Lina huba, hole nestesti”.

Sedim kousek od Modre mesity, je patek, to znamena, ze kazdy pravoslvny muslim musi do mesity, a z reproduktoru se line skoro zvireci upeni, deska by uz asi poterbovala novy vybrus.

Leave a Reply

