Turkey_06 Istanbul

Tak uz zase sedim v hospudce na hipodromu, je tady krasny vyhled nejenom na lidi, ale take na obelisky hipodromu a Modrou mesitu. Slunce pozvolna zapada, bila (Modra) mesita pozvolna meni barvu a ja vzpominam na Moneta jak ten by se stim dokazal vyradit. Vzal jsem si s sebou sice nacrtnik a plno dobrych predsevzeti, silne mi to vsak pripomina tyden po Novem roce.

Na hipodromu, v prostredku je sloup, “Hadi sloup”, kolem sloupu stala skupina americanu a pruvodce tam vedl plamennou rec na tema jak turkum anglicane (nejenom anglicane) rozkradaji narodni dedictvi. Vysvetloval, ze hadi sloup mel puvodne tri hadi hlavy, jedna se ztratila, jedna je ve zdejsim muzeu a jeda je v Londyne. Tak tedy, hadi slouup byl odlit a postven jako oslava viteztvi reku nad persany u Paltaj 400 let pred nasim letopoctem. V te dobe nemeli turci jeste nemensi predstavu kde jsou a kdo jsou (zrovna tak jako my, slovane), teprve ve 13. stoleti se zacali prohanet po anatolskych stepich. Hadi sloup nejprve ukradli rimane a potom Constantin prestehoval sloup do nove zalozene Constantinopole, potom se z pomniku radovala, po vice nez tisic let byzanska rise a teprve potom, (1453) v dobe kdy zemi pevne ovladala osmanska rise se hlavy ztratily. No nic jsem nepripodotknul ostane jsem sel do hospody a nechtel jsem ztracet cas.

Dneska jsem se vydal na prochazku podel mohutnych mestskych hradeb, byl to vskutku impozantni pohled. Postupne jsem dosel az ke slavne Zlate brane a pevnosti na Zlatem rohu.

Istanbul 2014 638Tak tohle povazuji vskutku za dilo hodne byti umisteno ve Zlate brane. Marne jsem hledal karticku se jmenem umelce, chvili jsem premyslel jak by se to nechalo odvest, ale potom jsem si uvedomil, ze s vratama by me asi tezko pustili do letadla, ostane bez te mramorove obrubne by to stejne nebylo ono.

 

Leave a Reply

