Turkey_25 Selcuk (Efesos)

Presounul se do mestecka Selcuk, ktere se nachazi poze nekolik kilometru od slavneho Efesu. Presun nebyl tak jednoduchy, jak jsem na zacatku predpokladal, dva prestupy cestu ponekud zkomplikovaly. Mel bych se mozna, pri teto prilezitosti, trochu zminit o autobusove doprave v Turecku obecne. Dalkova doprava je zajisena dalkovymi autobusy, ktere jezdi, vice mene, podle jizdniho radu. Autobusova stanice dalkovych autobusu (otogar) je obvykle kus za mestem, u dalnice a do mista urcei se potom musite dopravit minibusem. Minibusy maji jizdni rad velice volny, jezdi kdyz se naplni, zastavky vetsinou nejsou popsane, nekdy je na zastavce budka, ale vetsinou tam neni zadne znaceni, domorodci proste vedi. Musim ale rict, ze vsude byli velice ochotni, pomohli mi a nic za pomoc nezadali.

Selcuk 2014 118

Asi nejznamejsi pamatkou v samotnem Selcuku, je Bazilika Sv. Jana. Baziliku nechal postavit cisar Justinian nad hrobem sv. Jana. Hrob je sice ze 4. stoleti, ale protoze nekolik papezu “potvrdilo” jeho pravost a protoze, jak ostatne historie mnohokrat ukazala, papez je neomylny, tak hrob musi byt pravy.

Selcuk 2014 119

Protoze se snazim fotografovat pamatky bez lidi, tak se obcas stane, ze cekam az se vyprava presune k dalsi pozoruhodnosti a pritom posloucham “vypraveni” pruvodcu. No tak se stalo, ze jsem sedel ve na schode, ve stinu a poslouchal pruvodce skupiny americanu. Musel to byt nejaky preacher, mluvil krasnou, kvetnatou americtinou a sve historicke znalosti zajiste zikal cetbou bible a studiem na nejake prestizni cirkevni skole. Kdyz popisoval prichod Jana s Marii do Efesu, to bylo lepsi nezli barevny sirokouhly film. Co teprve, kdyz se pustil do cisare Domitiana a sporu, ktery mel Jan s autoritami neb se nechtel poklonit cisarove majestatu, to jiz primo hrimal az mi malem vytryskly slzy, nekterym  jeho oveckam doslova. On totiz sve vypraveni jeste prokladal dialogy, ktere si zapamatoval zrejme z nejakeho pamfletu.

Selcuk 2014 172

Take jsem navstivil, mesitu Isa Bey Camii, ktera stoji  neadaleko. Mesita je ze 14. stoleti, je velice pekna a doposud funkcni.

Selcuk 2014 189

Cestou jsem se jeste zastavil u “pradlen” kobercu. Tohle je statem podporovana manufaktura, pro zachovani puvodnich method vyroby a vazani kobercu. Devcata se tady uci vazt koberce a potom si mohou doma, timto zpusobem, privydelavat. Prodavac mi ukazoval hedvabny koberecek, ktery pry trva vazacce vyrobit asi rok. Chtel mi jej prodat, jinde bych za podobny musel zaplatit $ 1000, ale on, protoze me ma rad, by mi jej prodal za polovinu. Vazacka z prodeje dostane 75 %, takze jednoduchym vypoctem dospejeme k zaveru, ze vazacka pracuje za mene nezli 1 doalr na den

Selcuk 2014 191

Tady mi slecna predvadi jak se “vyrabi” hedvabi. Kukly bource morusoveho se vhodi do teple vody, vnitrek se rozpusti a zbude jenom svitek hedvabi. Takovym stecem v nadobe zakvrdla a na stetci se zachyti nekolik vlaken, ktere se potom naviji na buben, vsechno to vypada velice jednoduse. Ted jsem si uvedomil, ze musim jeste odecist cenu materialu – hedvabi, ktera neni rozhodne zanedbatelna. Takze, budto si borec vymysli nebo ta devcata pracuji skoro zadarmo pouze z lasky k Turecku.

Selcuk 2014 236

Navecer, kdyz jsem se vracel do hotel jsem se jeste prosel po hlavni tride. Sedelo tady spousta muzu, kteri hrali ruzne hry. tahle me opravdu zaujala, je to takova komplikovana forma damy. Figurkama se taha dopredu nebo do strany o jedno policko a take se v techto smerech skace, jako v dame.  Mam takovy pocit, ze te hre rikaji “dama”, to mi silne pripada russkij diesel. Tale tady hraji tavli, ale nejcasteji “okey” to je neco jako zoliky jenomze s kostickama misto karet. Je zajimave je videt jak sedi pred “hospodou” popiji caj a hraji ruzne hry, podle meho nazoru je to mnohem zajimavejsi  a prijemnejsi nezli sedet u televize a koukat se na “Nemocnici v ruzove zahrade”. Mimochodem borec, ktery hraje damu mi silne pripomina reka Zorbu.

Leave a Reply

